Apa Kata Forum Malaysia Tentang Mobil Esemka : Esemka VS Proton..Langit dan bumi..maaf! | Bonsaibiker

Apa Kata Forum Malaysia Tentang Mobil Esemka : Esemka VS Proton..Langit dan bumi..maaf!

Membaca judul dari forum Malaysia jelas bikin geregetan, namun melihat fakta yang ada jelas kita mawas diri. Namun satu hal yang musti dluruskan, bahwa Proton kabarnya nyomot mesin Mitsubishi sedangkan Esemka murni dirakit dari awal meski memang beberapa partnya diambil dariberbagai mobil seperti gardan yang jelas belum bisa dibuat. Sementara membandingkan bila mau fair ya Proton vs Timor yang jelas Timor mengambil mesin Korea secara utuh layaknya Proton,baru imbang.

emisiesemkain2 (1)

emisiesemkain2 (1)


Bagaimana mereka berkata? Sebagian ada yang sopan, dan sebagian ada yang ngenyek, justru sebagian lagi ada yangbilang Proton Jelek. Berikut ini beberapa Komentarnya:
1…………………………

Stop SOPA……
Proton Inspira edisi Yes 4G di dalam kotak hitam, model pertama Proton dilengkapi internet berkelajuan tinggi
……………………..Melalui sambungan internet tersebut, sebanyak lima peranti mudah alih boleh disambungkan melalui rangkaian tanpa wayar mikro Yes 4G yang dilengkapkan pada kereta pada satu-satu masa, seterusnya bakal memberikan pengalaman baru internet berkelajuan tinggi kepada pemandu dan penumpang kenderaan di Malaysia.Pada masa depan, pelbagai lagi aplikasi pintar seperti alat kawalan diagnostik kenderaan pada masa sebenar, aplikasi perlindungan keselamatan dan perkhidmatan berasaskan lokasi akan turut ditawarkan, menjadikan pengalaman pemanduan lebih selamat, lebih mudah dan menyeronokkan.

2…………………………

Beginilah…Proton di lancarkan untuk melonjak Malaysia ke negara Industri dan ini benar benar terjadi dimana Malaysia di iktiraf sebagai Negara Industri Baru termasuk China,Thailand dan Philippines.

Indonesia tidak termasuk kerana Indonesia masih tidak lepas dari pengalaman ngeri Krismon 1998 dan terus berhati hati agar uang negara tidak tiris. Pengelaman Malaysia dijadikan contoh kerana Industri otomobil Malaysia masih di tahap infansi! Kerana Pasaran dalaman Malaysia masih terlalu kecil untuk mengangkat Proton berdaya saing secara global.
Kehadiran Esemka memberi angin segar kepada warga Indonesia yg inginkan Indonesia menjadi pengeluar otomobil!!Kenapa tidak?

Kebelakangan ini ekonomi Indonesia menghampiri USD 1 trillion dandi dukong oleh Kelas Menengah atas yg menghampiri 50 juta orang!
Ini bermaknak kelas menengah atas Indonesia sudah melebihi Kelas Menengah Malaysia yg diperkirakan kurang dari 15 juta orang!

Ini memungkinkan Indonesia bergerak ke arah pembuatan otomotif…

Dengan jualan otomobil menghampiri 1 juta unit dan juga jualan Motorsikal melebihi 8 juta unit dimana 10% adalah yg berkapasitas 200cc keatas.. potensi jualan otomotif keangka 2 juta unit mungkin akan terjadi didalam jangka waktu 5 taahun mendatang dan akan mencecah 3 juta unit sebelum tahun 2020.

Jadi potensi Esemka sebagai pengeluar otomobil terlihat sangat cerah.
Tidak salah jika HIPMI atau Hipunan Pengusaha Muda Indonesia mendukung Esemka sebagai pengedar tunggal seluruh Indonesia.

Sebenarnya Indonesia sangat berpotensial menjadi pengeluar Otomotif unggul Asteng!!

3…………………………..

ndon ketinggalan 50 tahun sama malaysia dalam automotif. Sekarang ESEMKA terbukti gagal lagi. Dulu Tawon dan Timor.

Indon, bikin mobil tidak semudah yg kau kira. Sekarang baru kalian tau knp kalian dicuekin sama malaysians dulu ketika esemka diluncurkan. Kerana kami udah tau kemana akhirnya esemka nanti, coz esemka itu dibuat cuma atas nafsu nasionalisme. Bukan atas falsafah, ilmu, teknologi dan kebijakan yg memfokus dan sistematis.

indon, kalian adalah Bangsa Anak Kecil dlm automotif.

4……………………….

si rawing

Proton mobil kacangan dimalay pun dipakai oleh germo malay, bandar judi malay. Belumpun genap setahun mesin proton mangap2 skarat hahahahahahahaha di tanjung priok bnyk lelangan rongsok proton. Gakgakgakga

5…………………..

protoner

Awak cinta proton, tapi esemka lebih cakap.

Sumbernya

http://www.topix.com/forum/world/malaysia/T7QPEGSTAHE1R9M1H/p67

Advertisements
%d bloggers like this: